DEZE WEEK ELKE DAG NIEUWS VANAF EK: DAG 4

Dinsdag startte het EK op de Attersee in Oosterijk. Het toernooi is 6 dagen. Vandaag begonnen de finals: Willemijn in de goldfleet, Manus in silver. Vanmorgen begon met mist, de 49ers varen twee wedstrijden, de FX zijn even het water op geweest, maar geen wedstrijd .

HEEL MOEILIJKE WIND

Manus was al vroeg op de haven voor zijn eerste wedstrijd. Er was wind. Helaas ook mist, waardoor het wedstrijdcommitee begon met uitstel. Voor de FX was de middag gepland, maar toen was de wind al verdwenen.

Willemijn: “We werden rond half twee het water op gestuurd. Toen mochten we een paar keer starten, maar eigenlijk kon het niet tot een wedstrijd komen. De wind was zo shifty en up en down. Er was goeie wind en dan weer niet. Uiteindelijk we zijn om half vijf het water afgestuurd. Nou, morgen dan maar.

Manus: “Wij hebben twee wedstrijden gevaren. De eerste wedstrijd was oke. We hadden een goede start.
We zouden eerst rechts gaan en later naar links maar de wind draaide. Omdat we een goede start hadden,
kwamen redelijk goed boven. Dus een prima race.
De tweede race hadden we een moeilijke start. Omdat we silverfleet varen, zijn er een paar die maar wat
doen bij de start. In dit geval moesten wij daardoor aanvaring voorkomen en op de plan B-start overgaan. Dat kost altijd iets van plekken. De focus gaat dan natuurlijk naar boten en is niet meer op de wind. Dat kost later nog eens een paar plekken. De wind was “out of fase left” (dat betekent dat de wind buiten de daarvoor gevallen waarden naar links is gegaan) . Toen hij weer in de normale waarden kwam, dachten we hem te gaan ophalen op links. Die wind verdween ineens en werd rechts. Op dat moment zit je twee keer op de header en vaar je de langste afstand. Dat is zuur want dan moet je terug knokken door het hele veld.

Het was lastig vandaag. Zeker omdat Daniel vanmorgen niet zo gemotiveerd was. Dat snap ik want het voelt zuur dat we net in silver zitten. Ik vraag dan aan hem hoe ik hem hierin kan helpen. Ik krijg dan geen antwoord. Dat kost mij veel energie omdat er weinig energie bij Daniel zit. Ik hoop dat we morgen betere wind hebben en echt met zijn tweeën kunnen gaan racen”

TERMINOLOGIE VRAAG

Opnieuw een vraag van Margriet: In het eerste stuk ben ik de weg kwijt bij de volgende passage: ‘Als bemanning had ik hard in moeten zetten dat we een boot moesten gaan ducken en dan op layline tacken.’

‘ducken’ en ‘layline’. Allereerst even ‘layline’. Als je naar de boei vaart moet je zorgen dat je niet te ver vaart, zodat je ver boven de bovenboei (of ver onder de benedenboei) terecht komt. De (virtuele) ideale lijn om zo hard en hoog mogelijk naar de boei te varen heet ‘layline’. Daar kijkt de stuur naar wanneer je over de andere boeg deze lijn gaat passeren. De stuurman telt deze laatste overstag voor de boei in, zodat er geen meter te ver wordt gevaren. Iedere zeiler schat die lijn iets anders in, dus sommigen gaan eerder dan anderen overstag. Het lijkt zo makkelijk, maar dat is het niet. Voor de onderboei is het inschatten van layline nog moeilijker. In bijgaand plaatje zie je de boten op layline naar de bovenboei varen.
Dan ‘ducken’. Als boten op ramkoers liggen, moet degene die het zeil aan stuurboord heeft uitwijken. Dat kan hij doen door of achter de

kruisende boot langs te sturen of om ervoor overstag te gaan. ‘Ducken’ is het achterlangs sturen. Hierdoor verlies je natuurlijk wel een paar meter op die boot. Je moet inschatten of je ten opzichte van de rest van het veld je dit verlies wilt nemen.
Manus bedoelt met ‘hard inzetten’ dat hij het tactische voorstel doet wat Daniel moet gaan doen. De stuur, die doordat hij het stuur in handen heeft, heeft uiteindelijk de beslissing (die in een split-second genomen moet worden) . In dit geval had Manus heel duidelijk moeten maken dat zijn plan het beste was.

Vragen over terminologie? Mail naar ton@artoloco.nl en het komt in het volgende verslag

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *