EINDELIJK WEER HET WATER OP!

Het was een lastige tijd. Zowel de mannen- als de vrouwenteams mochten dan onder voorwaarden het water
op, maar waarom train je? Alle doelstellingen zijn weggevallen en geen idee wat er dit jaar nog gaat komen.
Terwijl het vrouwenteam besloten had een aantal weken ‘vakantie’ te nemen en zich te bezinnen, zijn de
mannen een trainingscyclus gestart waar nu ook tijd wordt genomen voor allerlei meetmomenten op de
wal. “Rustig aan oppakken” is het devies van alle teams.

“We trainen nu vier dagen in de week en ook het gebouw en de gym zijn weer open. Wel met een tijdslot voor elke zeiler.
Onze fysieke coach kan ons zo allemaal zien en ons een goed trainingsprogramma geven”, vertelt Manus. “Voor het eerst na
de lockdown met gewichten slepen, haakt Willlemijn in. “Mijn eerste ‘gewichten’-training was zwaar. Ik had een paar oefeningen die spieren aanspraken die moeilijk te trainen waren zonder gewichten. Het was echt een andere training dan de
afgelopen maand.”
Het gaat allemaal met meer rust. “Ik reken erop dat we geen internationale wedstrijden dit jaar gaan krijgen”, zegt Willemijn.
“Normaal is er een bepaalde tijdsdruk, die is er nu niet. De mannen hebben hun focus gelegd op allerlei metingen om te kijken hoe de boot sneller kan, zoals masten meten of roer rake (helling van het roer) uitzoeken. “Ja, daar is nu ook eens tijd voor.” En omdat de vrouwen langere tijd niet gevaren hebben, zijn ze afgelopen week rustig gaan opbouwen. “Het is moeilijk om zeil-fit te blijven zonder te zeilen. Tijdens het zeilen schijnt vaak de zon, krijg
je water over je heen en ben je met je hele lichaam ongeveer 3 uur bezig. Deze belasting in de gym te
reproduceren is moeilijk. Nu we weer gaan zeilen verhogen we langzaam de load om blessures te voorkomen.”
Het is fijn om niet de hectiek naar het toewerken van een wedstrijd te hebben. “Als we iets hebben waar we nog niet zeker
over zijn kunnen we er ook nog een week mee bezig zijn. We hebben een rust in het team die ons scherp houdt op het
moment waar nodig en we kunnen samen ook hard lachen. We genieten ervan dat we op het water mogen zijn en ons werk
mogen doen.”

MANUS STAPT IN PROGRAMMA VOOR YOUTH AMERICA’S CUP IN 2021
Manus is gevraagd om teamlid te zijn in een van de spectaculairste boten
van dit moment: de 69F, een foiling monohull. Een boot die dus het water
uitkomt en snelheden kan bereiken tot meer dan 30 knopen. Het team
wordt gecoacht door Pieter Jan Postma, G32- en oud-olympisch Finn-zeiler.

De boot is ontworpen in 2018 en nu varen de eerste 3 boten over de wereld: Nieuw-
Zeeland, Hongkong en in Nederland. De boot wordt gevaren door een crew van 4, waarvan voor de wedstrijd er twee jongens en twee meisjes aan boord zijn. De rollen zijn verdeeld in stuurman, main (=grootzeil), Jip (=fok) en flightcontrol (=het spelen met de zwaarden zodat de boot stabiel boven het water blijft). “De eerste dagen trainen waren geweldig! We hebben zelfs al het snelheidsrecord op onze naam weten te zetten: 31,5 knopen, dat is bijna 60 kilometer per uur!”
De Youth America’s Cup wordt gevaren in Oakland in maart 2021.

WILLEMIJN & ELISE KRIJGEN A-STATUS
Heet van de naald is dat op 18 mei is besloten dat Willemijn en Elise hun A-
status krijgen. Dat wil zeggen dat zij door het NOC*NSF elke maand een financiële bijdrage krijgen. Deze status hebben zij gekregen op basis van
de resultaten van afgelopen jaar.
Normaal gesproken moet je op een vooraf bepaald evenement een top 8 op WK of top 6 op EK varen om je status te krijgen. Maar afgelopen jaar kon dit vrouwenteam geen vastgesteld evenement varen. Ze mochten niet mee naar het WK en dit jaar zijn alle wedstrijden afgelast. Op basis van hun 2e plaats in Kiel (internationaal evenement), 3e op jeugd-WK, Europees jeugdkampioen en trainingspartner is besloten hun de status
te verlenen vanaf nu tot september 2020. Wat er daarna gaat gebeuren is nog onduidelijk. Het is onder andere afhankelijk of er wel of geen wedstrijden in het najaar gevaren gaan worden. Elise en Willemijn zijn er heel blij mee!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *