ONTSNAPT OVER EEN LEGE RAMBLAS

Wow wat kan er veel gebeuren! De hele wereld staat op zijn kop. Allereerst hopen wij dat iedereen gezond is en blijft! Er veranderde enorm veel de afgelopen tijd. Het ene moment zijn we in Palma de Mallorca ons aan het voorbereiden op de eerste wedstrijd van het seizoen en twee dagen later haasten we ons in de auto naar Nederland. En nu ook de Olympische Spelen zijn uitgesteld en wij thuiszitten, is het een mooi moment om te vertellen waar wij staan.

Op 11 maart vlogen we naar Palma de Mallorca toe. Het was het laatste trainingskamp voor de eerste wedstrijd van het seizoen: Prinses Sofia-regatta. Voor iedereen een eerste meetmoment met alle Olympische klassen. Het was gezellig op het strand, muziekje aan en rustig aan het werk; boten werden op- of afgetuigd, Willemijn was met Elise de laatste klusjes aan de boot aan het doen om klaar voor de wedstrijden te zijn. De jongens waren nog even het water op voor een korte training.
Ineens was daar door de speaker het bericht: de wedstrijden werden afgelast. De rustige sfeer is direct helemaal weg. Het hele boatpark verandert in een grote chaos. De meeste zeilers krijgen vanuit hun bond bericht dat ze terug moeten komen met alle spullen. Op het strand proberen de zeilers de ferry -of vliegtickets te boeken.
Willemijn en Elise niet. In overleg met Annemiek en Annette mogen zij in Palma blijven en daar met een aantal andere internationale zeer goede zeilers trainen. “’Laten we even tijd nemen om te verwerken dat de Sofia niet doorgaat’, zeiden we tegen elkaar. De boot is in goede trainingsstaat en we dekten haar af.’
Toen kwamen de jongens het strand op. “Het was bizar”, vertelt Manus, “het was alsof ik in een film terecht gekomen was. Bij het lounchen volop boten op het strand, nu was iedereen aan het opladen.” Het Watersportverbond geeft het bevel dat alle talenten naar Nederland terug moeten komen. Manus is met het team alles snel aan gaan aftuigen en inpakken. Het geeft een enorm teamgevoel. Met zijn allen laden zij de boten en materiaal op en ondertussen staan teamleden in de rij voor de laatste tickets voor de ferry. De tickets kunnen alleen nog maar fysiek bij het loket gekocht worden. Wat normaal drie uur duurt, is onder Manus zijn leiding nu in de helft van de tijd klaar.

Manus en de vertrekkende ploeg zit nog even op het terras met soep, als Willemijn nog niets vermoedend langsfietst. De trainer Kaj roept haar na: “De situatie is veranderd. Spanje heeft de noodtoestand uitgeroepen en na het weekend gaan de grenzen dicht.” In geen tijd moet ook zij nu met de andere Olympische teams direct aftuigen en opladen en zo snel mogelijk van het eiland zien weg te komen. Opnieuw staan tot diep in de nacht teamleden uren in de rij om tickets te bemachtigen voor misschien wel de laatste overtocht.
De tijdsdruk van de lockdown in Catalonië brengt de nodige stress om weg te komen. Als Manus inmiddels in een stoet van internationale zeilers over een lege Ramblas rijdt, staan teamleden van Willemijn vooraan in de rij en kunnen voor alle overgebleven Nederlandse zeilers de allerlaatste
kaarten kopen om twaalf uur later dan Manus naar het vaste land te varen.
Samen met Afrodite Zegers (470-stuurvrouw) rijdt Willemijn slechts een paar uur voor middernacht de grens van Frankrijk over. Blij te zijn ontsnapt, slapen zij in een Frans hotel en reizen ‘s morgens vroeg verder. Manus is dan in Scheveningen aangekomen. Met nog 1200 km op de teller krijgen Willemijn en Afrodite motorpech. Gelukkig blijft de motor wel draaien, maar heeft weinig vermogen. “We konden nog met ongeveer 50 km/u de berg op. En Frankrijk heeft heel wat heuvels en bergen.” Teamleden blijven bij ze.
Helemaal hyper rijden de meiden midden in de nacht van zondag op maandag het terrein van het Verbond in Scheveningen
op. “De hele reis was alsof we in een film zaten.”

Even rust
Na deze bizarre reis konden we even niks. Dat is toch moeilijker dan je denkt. Je weet niet wanneer je kan zeilen, of je mag
zeilen en hoe het seizoen er uit gaat zien. Al snel werden alle evenementen tot en met mei afgelast. Vanuit het Watersportverbond kregen we updates. Het gebouw was direct gesloten en ze vroegen iedereen thuis te blijven. Na twee dagen kwam het bericht dat de geselecteerden voor de Spelen en hun trainingspartners mochten trainen. De rest mocht geen gebruik maken van het materiaal en faciliteiten. Dit betekende dat Manus niet mocht zeilen en
Willemijn wel. Een hele opluchting voor Willemijn.

Motivatie
Willemijn en Elise hadden grote doelen voor dit seizoen, maar de motivatie is op dit moment laag. “Het was even geleden om met die kou te zeilen. De eerste dag van een trainingskamp gaan we altijd even invaren. Zorgen dat alles goed zit en weer even het bootgevoel hebben. De volgende dag begon de training echt. Maar toen liep ik tegen een groot punt aan: waarom train je als er geen wedstrijden zijn?”, vertelt Willemijn. “Op het water ging het niet goed en ik werd daar erg gefrustreerd van.” Via beeldbellen hebben Elise, Kaj en ik besproken hoe we erin staan. Elise had eigenlijk hetzelfde als ik; we hebben al een hele winter getraind, we zijn klaar voor wedstrijden en nu moeten we weer trainen. De grote vraag was: hoe gaat we ons motiveren om deze periode beter te worden zonder duidelijk doel?” Toen ook De Spelen verplaatst werden naar 2021 veranderde er ook veel voor Annemiek Bekkering en Annette Duetz (het team dat naar De Spelen gaat). Ook zij hebben even tijd nodig om nieuwe plannen te maken en daarom wordt er dan ook niet meer getraind.

Manus heeft het niet zo moeilijk om zijn dagen te vullen of om motivatie hiervoor te vinden. “Ik maak gewoon lijstjes met wat ik allemaal wil en moet doen en streep dit elke dag af. Echt stap voor stap en ding
voor ding. Ook merk ik dat het ritme op een dag belangrijk is. Ik doe elke dag fysieke training en dingen buiten naast alles wat ik binnen wil doen. Dan ben ik toch lekker moe aan het eind van de dag. En met een van de jongens uit mijn team vaar ik op Vinkeveen in een RSAero een aantal dagen per week. Die RSAero mag ik lenen van een van de sponsoren: Rob Jessurun bedankt!”

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *